Proč není ve výtahu tlačítko STOP
10.05.2015 22:09Vážení vlastníci,
obdržel jsem dotaz, proč naše výtahy nemají uvnitř tlačítko STOP. Jde o reakci na situaci, kdy se stalo, že majitelce na poslední chvíli vyběhl z výtahu pes, který byl na vodítku, dveře se zavřely a výtah se rozjel do horního patra. V tomto případě se naštěstí nic nestalo. Nicméně ten důvod, proč výtahy nemají tlačítko STOP je bezpečnostní.
Tlačítko STOP bylo z výtahu odstraněno úmyslně, protože často docházelo k tomu, že nějaký násilník tlačítko použil, když jel ve výtahu se ženou, kterou mohl obtěžovat. Talčítko STOP bylo nahrazeno samostatnými zavíracími dveřmi.
Řeší to přímo norma ČSN EN 81-1 čl. 14.2.2.3, kde je uvedeno:
"14.2.2.3 S výjimkou klecí s ovládáním pro vytvoření rampy se ovládač STOP v kleci nesmí použít". Ovládač STOP se již u výtahů pro dopravu osob nebo osob a nákladů nepoužívá opravdu z důvodů jeho častého zneužívání.
Poslední legislativní úpravou pro dodávání nových výtahů je nařízení vlády č. 14/1999 Sb., kterým se stanovují technické požadavky na výtahy, a které zavádí do právních předpisů ČR směrnici EU č. 95/16/ES. Mohli bychom alespoň hlavní z nich připomenout:
“Uživatelé výtahů by nově už neměli mačkat tlačítko STOP, ale používat sdělovací zařízení zabezpečující obousměrnou komunikaci s místem stálé služby servisní firmy. Zatímco v technicky vyspělých zemích je podmínkou přivolání pomoci do jedné hodiny, u nás je zaznamenán zatímní rekord pobytu v kleci výtahu kolem 60 hodin. Tlačítko STOP bylo zrušeno, protože ho používali - spíš zneužívali - někteří muži, kteří ve výtahu zastaveném mezi patry mohli obtěžovat bezmocnou spolucestující ženu. Dále všechny nově dodávané výtahy již musí být vybaveny klecovými dveřmi, které zabrání jakémukoliv kontaktu jedoucí osoby s povrchem vnitřní stěny výtahové šachty. Bez uzavřených dveří by se výtah neměl rozjet. Napříště by nemělo být možné, aby někde dveře chyběly, aby se například mohl opakovat jen pár let starý tragický případ školáka, který se šálou zachytil o drsný povrch stěny výtahové šachty a tahem se na ní uškrtil. Hlavním společným znakem posledních normalizačních a legislativních úprav dodávání nových výtahů bylo především zvýšení bezpečnosti uživatelů výtahů. Bez promítnutí stejného principu do nově připravované právní úpravy pro provoz technických zařízení, a tedy i výtahů, se zřejmě mnoho nezmění. Přitom obcházením příslušných požadavků jen nakročujeme do výtahové šachty otevřenými dveřmi, za nimiž však nestojí výtahová klec.”
———
Zpět